Sztuka (taniego) latania

Czasami znajomi pytają mnie czym latam do Stambułu. Z przesiadką czy bezpośrednio? Jakimi liniami? Co polecam i jak ja latam?

***

Otóż: 
1. Latam zawsze z (jedną) przesiadką bo na bezpośrednie póki co mnie nie stać, a na promocję jeszcze nie udało mi się trafić.

2. Wybieram loty nie dłuższe niż 9 godzin łącznej podróży, ale dla osób które mają w planach zwiedzanie miasta/wizyta u znajomych w ramach czasu oczekiwania na kolejny lot, dobrą opcją będą przesiadki znacznie dłuższe.

3. Linii lotniczych, póki co, mam wypróbowanych pięć: Ukraine Airlines, Aegean Airlines, Adria Airlines (tu udało mi się lecieć z Turkish Airlines na jednym odcinku trasy), Air Serbia i Pegasus Airlines. Pomijam w wyliczaniu Turkish Airlines, oni zasługują na własny post ;)

Widok "z lotu ptaka" na niekończący się Stambuł

A B C trasy Warszawa-Stambuł
1. Loty:
   1.1. Polecać będę loty bezpośrednie, bo oszczędzają dużo czasu, a tym którym uda się załapać na promocję, i pieniądze. Lot trwa około dwóch i pół godziny, liniami Turkish Airlines lub polskim LOTem. Wsiadamy w jednym miejscu i wysiadamy w docelowym. Prosto oraz przyjemnie (no i nie tak męcząco).
   1.2. Drugą opcją są loty przesiadkowe. W zależności od miasta przesiadania się, loty trwają od 1,5 godziny do 2,5 godziny, a czas oczekiwania również jest różny - raz udało mi się czekać tylko 1,5 godziny, ale zdarzyło się i 5 godzin.


2. Co gdy czekamy:
   2.1. Będąc już odprawionym online, nawet mając kilka godzin oczekiwania na drugi lot, zawsze możemy spróbować wybrać się na miasto. Od miejsca przesiadki, odległości lotniska od centrum i połączenia komunikacyjnego zależy ile czasu musimy spędzić na podróż tam i spowrotem a ile czasu zostaje nam na zwiedzanie. Osobiście, mając 5-6 godzin lub mniej nigdy nie wybrałabym się poza lotnisko (no chyba że wcześniej bym taki wypad zaplanowała i wiedziała dokładnie ile czasu mi to zajmie).

   2.2. Ci, którzy mając lot przesiadkowy planują zwiedzać miasto pośrednie, polecam wybrać lot z łącznym czasem podróży kilkunastu godzin. Wtedy na spokojnie można wybrać się do centrum, zwiedzić, posmakować miejskich specjałów a nawet skorzystać z miejscowych ofert noclegowych i spokojnie wrócić na lotnisko.

3. Linie lotnicze:
    3.1. Spośród już wspomianych, osobiście najbardziej polubiłam Air Serbia:
* Samoloty są O.K. Ani niewygodne, ani wygodne.
* Na pokładzie stewardessy szczerze starają się pomóc pasażerom lotu, chociaż w trakcie moich podróży nigdy nie miały problematycznych klientów
* Podawany jest napój (alkohol też) oraz drobny posiłek na zimno całkowicie za darmo (jeśli chodzi o jedzenie to nr 1 prezentują linie Aegean, Serbia ma srebro)
* Bagaż podręczny i rejestrowany jest wliczony w cenę biletu lotniczego. Limit bagażu podręcznego to 8 kg, a bagażu rejestrowanego 23 kg - klasa ekonomiczna, na trasie Polska-Turcja
* Lotnisko jest małe, łatwo się w nim odnaleźć dodatkowo, nosi imię Nikolasa Tesli :)
* Air Serbia obsługuje loty z lotniska Chopina w Warszawie do Stambułu lotnisko Atatürka. Na oba lotniska łatwo dojechać metrem czy autobusem, są również w niedalekiej odległości od centrów tych miast
    3.2. Moim nr 2 są greckie linie lotnicze Aegean Airlines. Tu bagaż rejestrowany należy dokupić do biletu, dlatego jest to najlepsza opcja gdy chce się lecieć z samym podręcznym (również 8 kg). Na pokładzie podają napój (również alkohol) oraz niewielki ciepły posiłek i coś na słodko. Lotnisko w Atenach jest znacznie większe, ale nie ma większych problemów z odnalezieniem się.
    3.3. Ukraine Airlines unikam, jeśli tylko mogę to wybieram inne linie lotnicze. Nie odradzam, nie polecam. Każdy niech sam wyrobi sobie opinię. Lecą na trasie Warszawa-Kijów-Stambuł. Co do lotniska to jest bardzo łatwe i przestronne.

***

Nie wiem jak wyglądają loty do Stambułu z innych miast w Polsce, ponieważ zawsze wybieram Warszawę i zawsze staram się wybrać lot z lądowaniem na Atatürku w Stambule. Mam tam najbliżej. Jeden jedyny raz leciałam z Berlina Schönefeld, na które dojechałam  bezpośrednio na lotnisko z Polskim Busem Warszawy. Przejazd był całkiem przyjemny, trasa przebiegła szybko i bezproblemowo. To lotnisko w Berlinie również jest niewielkie a kontrola przechodzi bardzo sprawnie. Jedyny minus był taki, że lot był skierowany na lotnisko Sabiha w Stambule, które jest baaaaaardzo daleko od miasta, około 3 godz. od centrum, po stronie azjatyckiej.

Samoloty Turkish Airlines. Z płyty lotniska Atatürka w Stambule


Komentarze

  1. Ja też kocham Aegean! Jedynym minusem jest to, albo ja mam takie szczęście, że zawsze kiedy nimi lecę są opóźnienia... Nie ogarniam tego :D Ostatnio leciałam do Izmiru przez Ateny i miałam dziewięć godzin przerwy i na luzie pojechałam na miasto, zobaczyłam co chciałam i jeszcze wysiedziałam się w restauracji i na lotnisku, więc dużo zależy od rozmiaru miasta i odległości jaka dzieli lotnisko od centrum. Akurat w Atenach jest metro z lotniska, które do centrum jedzie 40 minut, więc jest idealnie ;) I jeszcze co do Aegean i ich posiłków, to też mają u mnie złoty medal (razem z turkish airlines), szczególnie, że podają wegetariańskie żarełko bez specjalnego upominania się o to przed lotem :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Najwyraźniej Ci się trafia! Jak niektórym zgubiony bagaż w Ukraine Airlines ;) Co do jedzonka to taaaak, u nich można przy zakupie biletu zaznaczyć, że jesteśmy wege lub jemy halal albo nie jemy wiepszowiny i nie ma problemu :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty